Szpinak - mnóstwo zdrowia w małych listkach

SzpinakSzpinak jest rośliną jednoroczną, która lubi żyzną ziemię i półcień. Uprawiany jest w wielu krajach, wciąż nie doczekał się jeszcze właściwej rehabilitacji i docenienia. Niektórzy wciąż mają awersję do szpinaku i widzą w nim jedynie rodzaj sałaty, którą można smażyć. Cóż, spróbujmy przekonać nieprzekonanych.

Czy czujesz się osłabiona, masz obniżone zdolności fizyczne i umysłowe? Nie masz siły wstać z kanapy, jesteś wypalona? A może właśnie dochodzisz do siebie po chorobie? Wiedz zatem, że te niepozorne zielone listki kryją w sobie wiele prozdrowotnych właściwości i mogą Ci pomóc. Jeśli jesteś ciekawa, co kryje się w szpinaku i co jeszcze można z niego zrobić oprócz usmażenia go i wrzucenia na makaron poczytaj dalej.

Co siedzi w środku?

Listki szpinaku zawierają wiele przydatnych człowiekowi składników. Oczywiście błonnik, a także dużo potasu i komplementarnego z nim magnezu. Ponadto trochę żelaza, witaminę C i współdziałający z nimi kwas foliowy. Posiadają też luteinę, niektóre witaminy z grupy B, witaminę K oraz beta karoten (związek, z którego organizm wytwarza witaminę A). Nie można zapomnieć także o fitosterolach. Białko szpinaku zawiera wiele aminokwasów egzogennych (takich, których nie wytwarzamy sami). Jak widać, szpinak jak najbardziej zasługuje na naszą uwagę.

Jakie właściwości ma szpinak?

Przede wszystkim jest pomocnym specyfikiem na anemię. Wzmacnia serce, tworzy krew, a także poprawia działanie przewodu pokarmowego. Zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia chorób nowotworowych. Szpinak działa także remineralizująco, odmładza organizm i aktywizuje go do działania. Poprawia samopoczucie. Jest bardzo niskokaloryczny, a więc możemy nie obawiać się o wzrost zbędnych kilogramów (oczywiście, jeśli nie utopimy go w ciężkim śmietanowym sosie). Jest ponadto dobrym środkiem na zaparcia. Sok ze szpinaku ułatwia wydalanie zbędnych produktów przemiany materii, śluzów i cukru. Podnosi odporność organizmu i działa bakteriobójczo. W połączeniu z sokami z innych warzyw zwielokrotnia swoje właściwości.

Jak można wykorzystać szpinak w codziennej diecie?

Najlepiej jeść go na surowo, gdyż obróbka cieplna, a nawet zamrażanie powodują straty wartościowych składników (jednak każda porcja szpinaku, obojętnie jak przyrządzona jest z pewnością bardziej wartościowa od bułki z dżemem). Świetnie smakuje dodany do sałatek. Podany z fetą, pomidorem i odrobiną oliwy, musztardy i miodu jest bardzo dobrą alternatywą dla kanapek na śniadanie. Oczywiście sok ze szpinaku to już właściwie klasyka zdrowego odżywiania. Jedna szklanka dziennie może złagodzić nawet objawy depresji. Być może sam w sobie taki sok nie jest zbyt smaczny, ale można go zmieszać z innymi dodatkami.

Jak to zrobić?

Wyciśnij sok z 1 części szpinaku i 1 części buraka, dodaj dwa razy tyle soku z marchewki. Wypij od razu. Buraka możesz zastąpić selerem, a nawet sokiem z mniszka lub sałaty w tych samych proporcjach. Można dodawać też sok z pietruszki, czy ogórka.

Przykładowy napój mógłby wyglądać następująco:

Szpinak (1 część), seler lub marchewka (2, 5 części), ogórek (1 część), pietruszka (0, 5 części). Należy wycisnąć sok z każdego warzywa, wymieszać i natychmiast wypić. Taki eliksir strawi się w nie więcej niż dwadzieścia minut. Może zastąpić np. drugie śniadanie czy lekką kolację, jeśli się odchudzasz. Na niektóre osoby podziała odwrotnie - zwiększy apetyt, lecz na zdrowe jedzenie.

Jeśli to dla Ciebie za dużo, użyj tylko soku ze szpinaku i nieco więcej soku z marchewki. Dodanie soku z marchwi lub selera pomaga neutralizować szczawiany.

(Mała porada: sokowirówkę umyj od razu po użyciu. Jeśli zostawisz to sobie na później, zniechęcisz się do robienia soków, a sprzęt będzie kurzył się na półce. Umyty zachęca do użycia go o wiele częściej). Czy wiesz, że ze szpinaku można zrobić wzmacniające wino? Jeśli zmieszamy butelkę dobrego czerwonego wina ze szklaną świeżego soku ze szpinaku, otrzymamy napój świetny dla osób osłabionych i rekonwalescentów po chorobach. Hej, popijamy małymi porcjami! Pół butelki na raz to zdecydowanie za dużo.

Nawet nasiona mogą nam się przydać. Napar z nich pomaga na zaparcia. W tym celu należy ok. 7g nasion zaparzać przez pięć minut i pić trzy razy dziennie.

Kiedy uważać z jedzeniem szpinaku

Ponieważ jest rośliną łatwostrawną i dobrze przyswajalną, polecany jest właściwie dla każdego w umiarkowanych ilościach. Jednak z powodu tego, że zawiera w sobie szczawiany potasu i wapnia (ok. 3 gramy w kilogramie surowca) uważać muszą osoby, u których stwierdzono dolegliwości wątroby, reumatyzm czy gościec, choroby nerek, lub inne problemy z układem pokarmowym. Aby nie rezygnować całkowicie z tego wspaniałego warzywa, należy dwie godziny po spożyciu szpinaku wypić napar z mięty, lub rozcieńczony sok z cytryny. Nie zaszkodzi też mleko lub przetwory mleczne.

Świat roślin jest ogromny, wiele z nich, nawet tych znanych ma mnóstwo jeszcze nieodkrytych właściwości. Niech zamiana kawy i pączka na jedną szklankę soku dziennie będzie początkiem nowego (długiego i zdrowego) życia.

Ocet jabłkowy - eliksir zdrowia

Ocet jabłkowyCzy chcesz mieć więcej energii, mniejszy apetyt na słodycze i rzadziej chorować? Jest prosty sposób, aby poprawić swoje zdrowie i urodę.

Uwaga na kleszcze

KleczeKleszczowe Zapalenie Mózgu (KZM) jest chorobą, która może dotknąć każdego z nas. W najgorszych przypadkach prowadzi ona do paraliżu całego ciała, a na

Oczyszczanie wątroby

Oczyszczanie wątrobyTemat ten to temat - rzeka. Stary choć wciąż na topie. Rozpisywać by się można o kondycji tego podstawowego narządu naszego