Sezonowa depresja (chandra) - przyczyny, metody walki

Sezonowa depresjaWedług statystyk nawet 1 na 10 osób miewa sezonowe obniżenie nastroju. Grawitacja łóżka wydaje się być dwukrotnie większa, znacznie częściej ziewamy i zaglądamy do lodówki, a chęć przebywania w samotności przewyższa potrzebę kontaktów z ludźmi. Depresja sezonowa bywa ignorowana, jednak gdy pozwalamy się jej rozwinąć, może ona nawet obniżyć odczuwalną jakość życia. Kiedy chandra zaczyna przeszkadzać w relacjach interpersonalnych, zmniejszać naszą wydajność w pracy i nie ustępuje w ciągu kilku dni, należy wtedy wytoczyć ciężką artylerię.

Na szczęście pomimo faktu, iż przyczyny sezonowych zaburzeń nastroju nie zostały do końca wyjaśnione przez współczesną medycynę, istnieje szereg naturalnych wypróbowanych remediów. Poza suplementami oraz roślinami zawierającymi bezpieczne substancje antydepresyjne, dostępny jest także szereg metod fizjoterapeutycznych możliwych do wygodnego stosowania w domu.

Chandra (depresja sezonowa) - przyczyny

1. Niedobór światła słonecznego

Chłód zatrzymuje nas w domach, natomiast widok pluchy na zewnątrz skłania do zasłonięcia okien. Naturalne światło słoneczne jest nam potrzebne do życia niemal jak powietrze i woda. Podobnie jak w przypadku fotosyntezy znanej ze świata roślin, niektóre procesy wytwarzania i przyswajania substancji witalnych zachodzą znacznie wolniej przy słabym oświetleniu. W trakcie regularnej ekspozycji skóry na światło, pod wpływem promieni słonecznych, nasze tkanki skuteczniej przyswajają witaminy z grup D i E, witaminę C oraz rozmaite mikroelementy. Letni relaks w nasłonecznionym miejscu od razu nasuwa na myśl poprawę nastroju, zastrzyk energii życiowej oraz poprawę homeostazy.

Znaczny niedobór światła, typowy dla okresu jesienno-zimowego, stanowczo pogarsza gospodarkę energetyczną organizmu oraz zdolność do utrzymania naturalnego trybu życia. Niewystarczająca dobowa dawka światła powoduje, iż człowiek staje się ospały i niechętny do działania. Wynika to z faktu, iż stopień produkcji melatoniny w siatkówce oka zależy od intensywności i barwy padającego na nią światła. Wspomniana substancja jest hormonem snu, który wytwarza się w większych ilościach po zredukowaniu oświetlenia.

2. Zaburzenia hormonalne

Organizmy niektórych osób przesadnie reagują na szybkie zmiany pogody lub długotrwałą wysoką wilgotność powietrza - zwiększają produkcję kortyzolu (znanego też jako hormon stresu) oraz zmniejszają poziom serotoniny. Serotonina jest neuroprzekaźnikiem, którego niedobór charakteryzuje całe spektrum depresyjnych zaburzeń nastroju. Najpopularniejsza grupa leków antydepresyjnych (SSRI) działa leczniczo podnosząc aktywność tej właśnie substancji w układzie nerwowym.

3. Zaniechanie aktywności fizycznej

Chłód, wilgoć i brak słońca skutecznie zniechęcają do spaceru, a co dopiero do uprawiania sportu. Brak regularnych ćwiczeń powoduje obniżone ukrwienie układu nerwowego, nadwrażliwość na negatywne bodźce, zaburzenia metabolizmu mózgu, co powoduje spowolnienie procesów myślowych; niedotlenienie organizmu to kolejny efekt siedzenia w domu, a za razem jeden z głównych powodów braku energii, kiepskiego nastroju i lękliwości.

Metody walki z sezonową depresją (chandrą)

1. Skuteczne ziołowe leki antydepresyjne i uspokajające

Dziurawiec
Wyciąg z dziurawca w formie ekstraktu etanolowego to tradycyjny i znany od pokoleń lek na chandrę. Roślina ta produkuje hiperycynę, która pobudza ośrodkowy układ nerwowy przez zwiększenie poziomu najważniejszych dla zdrowia psychicznego neuroprzekaźników - serotoniny, dopaminy, adrenaliny oraz noradrenaliny.

Ginkgo biloba (miłorząb japoński)
Tkanki tego drzewa zawierają ponad 60 różnych substancji bioaktywnych; większość z nich to antyoksydanty redukujące stres oksydacyjny. Jego właściwości obejmują: rozkurczenie naczyń żylnych, podwyższenie dotlenienia układu nerwowego (i reszty organizmu) oraz zwiększenie zapasu energetycznego komórek całego ciała.

Żeń-szeń (ginseng)
Korzeń tej rośliny jest istną bombą odżywczą - zawiera w sumie ponad 200 substancji aktywnych biologicznie: witamin, mikroelementów, makroelementów oraz pierwiastków śladowych. Bez udziału kofeiny potrafi pobudzić myślenie i przeciwdziałać znużeniu jak kawa. Jego właściwości antydepresyjne i energetyzujące przypisuje się też zwiększaniu produkcji adrenaliny i pobudzaniu funkcjonowania gruczołów dokrewnych.

Różeniec górski
Podobnie jak w przypadku żeń-szenia, najaktywniejszą biologicznie częścią tej rośliny jest korzeń. Sporządzane z niego ekstrakty bronią układu nerwowego przed stresem oksydacyjnym, zwalczają nastroje depresyjne, działają przeciwlękowo i pomagają w utrzymaniu odpowiedniego poziomu cukru we krwi. Jest to bardzo znany adaptogen - zawarte w nim salidrozydy i rosawiryny zapobiegają stresowi i chandrze, nawet przy konieczności wielogodzinnej pracy umysłowej. Różeniec przyspiesza metabolizm komórek mózgowych i redukuje czas wymagany do ich regeneracji.

2. Regularna aktywność fizyczna

Aktywność fizyczna to jeden z najskuteczniejszych sposobów na poprawę i ustabilizowanie nastroju. Mówi się, iż regularne intensywne ćwiczenia dosłownie przezwajają mózg.

Sport powoduje absolutną reorganizację myślenia dzięki pobudzaniu organizmu do regulacji poziomów neuroprzekaźników oraz hormonów. Aby zachować dłuższą zdolność do wysiłku, ludzki mózg zaopatrywany jest przez ciało w najskuteczniejsze i najszybciej działające środki antydepresyjne - endorfiny. Ćwiczenia "na dzień dobry" i "na dobranoc" pozwalają zwiększyć naszą wydajność za dnia i przywrócić spokojny sen w nocy. Regularna aktywność fizyczna gwarantuje szybkie i trwałe efekty w walce ze wszelkimi zaburzeniami nastroju.

3. Leczenie wodą

Niepozorna kąpiel potrafi być istnym wybawieniem w walce ze złym nastrojem, napięciem lub brakiem energii. Dostosowując temperaturę wody możemy pobudzić się do działania lub spowić sennością gdy nie możemy zasnąć. Szybki chłodny prysznic pobudza krążenie, przyspiesza akcję serca i orzeźwia umysł; długa gorąca kąpiel koi zaś poszarpane nerwy i pomaga zaakceptować niesprzyjające warunki biometeorologiczne. Warto skorzystać z okazji i dopieścić swoje zmęczone zmysły olejkami zapachowymi, światłem świec oraz ulubioną spokojną muzyką.

4. Muzykoterapia

Każdy z nas "odpływa" przy dobrej muzyce. Sprytne wykorzystanie jej do zmiany swego nastroju może mieć decydujący wpływ na nasze samopoczucie. Szczególne zasługi w tej dziedzinie fizjoterapii ma spokojna muzyka klasyczna, co zostało dowiedzione licznymi badaniami naukowymi. Ludzki umysł potrafi zaadaptować się do nastroju muzyki, jej tempa i rytmu. Inspirujące utwory wzbogacają nasze życie emocjonalne i pobudzają kreatywność oraz są źródłem motywacji do samodoskonalenia.

5. Fototerapia i koloroterapia

Doświetlanie specjalnymi lampami imitującymi światło słoneczne wspomaga szereg procesów osłabionych przez niedobór słońca. Dzięki takiej lampie możemy w każdej chwili, np. podczas czytania książki, zaaplikować sobie codzienną rekomendowaną dawkę światła o zdrowej, naturalnej barwie.

Nauka dowiodła także wpływu określonych kolorów na działanie naszej kory mózgowej. Odpowiednie zaprojektowanie wnętrza lub sezonowa zmiana wystroju to świetny sposób na zaadaptowanie naszej psychiki do okresu jesienno-zimowego. Są także dostępne na rynku specjalne lampy lub systemy oświetleniowe zbudowane w myśli leczenia światłem o specjalnie dobranych barwach. Najlepsze w walce z depresją są następujące "ciepłe" kolory: czerwony, pomarańczowy, żółty, a nawet różowy!

W sezonie jesienno-zimowym patrz więc na świat przez różowe okulary i nie daj się zaskoczyć chandrze!

Komentarze

Mona12
Od września do maja powinniśmy przyjmować witaminę D. W okresie jesiennym i zimowym mamy jej wielki niedobór. Wpływa to na nasze samopoczucie. Niedobór powoduje zły nastrój, apatię i chroniczne zmęczenie. Na jesienną chandrę przyjmowanie witaminy D jest obowiązkowym punktem.
Anna
Nic tak nie poprawia nastroju i ogólnego samopoczucia jak zjedzenie czegoś pysznego. Jeśli przygotuje nam to kochana osoba lub ktoś bliski, wtedy radość jest jeszcze większa. Jesienna chandra może się schować przy domowym obiedzie, zjedzonym z kimś bliskim, ukochanym czy przyjacielem, polecam.