Przeczucia - czym są i czy warto słuchać swojej intuicji?

Przeczucie, intuicjaPodejmowanie decyzji to nasza codzienność, czasami dokonujemy wyboru świadomie, a czasem nie, wiele decyzji podejmujemy automatycznie. Jak to robimy, skąd wiemy, co jest dla nas dobre? Wiele ma do powiedzenia nasza intuicja i przeczucia, jakie nam towarzyszą. To one w wielu przypadkach pomagają podejmować nam decyzje w życiu, zarówno te błahe, jak i ważne. Warto dowiedzieć się więcej na temat przeczuć i intuicji: skąd się biorą, jak je wyćwiczyć i czy warto słuchać swoich przeczuć?

Czym są przeczucia? Skąd się biorą?

Przeczucia to nasze wewnętrzne głosy, myśli na dany temat, coś, co nam się wydaje. Skąd się biorą? Na ich tworzenie ma wpływ wszystko to, co do tej pory przeżyliśmy, czyli nasze wspomnienia i ubiegłe doświadczenia. To dzięki nim wydaje się nam, że wiemy co się wydarzy, ponieważ to zdarzenie jest podobne do tego, którego już doświadczyliśmy.

Przykłady przeczuć

Poniżej 7 przykładów przeczuć, których zapewne każdy z nas w życiu doświadczył.

  1. "Wydaje mi się, że to jest niebezpieczne" - takie przeczucie bardzo często pojawia się w przypadku zetknięcia się z nową, nieznaną nam sytuacją. To niejako nasz mechanizm obronny, próba uniknięcia czegoś groźnego, niebezpiecznego, co może doprowadzić do różnych, negatywnych skutków;
  2. "Nie czuję się zbyt dobrze" - bardzo częste przeczucie, które mówi nam, że coś nam może grozić lub jesteśmy zagrożeni chorobą. W takim wypadku warto zaufać swoim przeczuciom, odpocząć, zrelaksować się. Takie przeczucie może dotyczyć nie tylko zdrowia fizycznego ale i psychicznego, np. "Nie czuję się dobrze w tej sytuacji";
  3. "Chyba ona/on potrzebuje pomocy" - przeczucia mogą dotyczyć także innych osób, np. gdy zdaje się nam, że ktoś potrzebuje naszej pomocy i wsparcia. Warto ich udzielić, jeśli dana osoba nie skorzysta, będziemy mieć czyste sumienie, że byliśmy gotowi jej pomóc;
  4. "Czuję, że coś się stało" - bardzo częste przeczucie, zwłaszcza u rodziców i osób o lękowych cechach charakteru, a także u pesymistów. Czasami wypowiadane jest na wyrost, a czasami naprawdę przeczuwamy, że coś złego się wydarzyło. W przypadku każdego takiego przeczucia warto się nad nim poważnie zastanowić;
  5. "Teraz mi się uda" - przyjemne przeczucie, niejako proroctwo sukcesu. Jeśli czujesz, że coś Ci się uda, nie czekaj, działaj! Bardzo możliwe, że Twoje pozytywne nastawienie sprawi, że rzeczywiście odniesiesz sukces. Jeśli spotka Cię niepowodzenie, będziesz wiedzieć, że próbowałaś/eś i mieć cenną lekcję na przyszłość;
  6. "To jest ta osoba/to miejsce/ta chwila" - bardzo popularne przeczucie, które może nam towarzyszyć w wielu sytuacjach: podczas pierwszego spotkania z wyjątkową osobą, w momencie zakupu samochodu, mieszkania, w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, gdy chcemy się oświadczyć ukochanej kobiecie, gdy decydujemy się na dziecko…
  7. "Czuję, że to się musi zmienić" - przeczucie, które motywuje nas do zmian. Za jego przyczyną możemy dokonać wielu interesujących przemyśleń oraz podjąć ciekawe, ale czasem trudne decyzje. Wielu z nas w pewnym momencie swojego życia dojrzewa do zmian właśnie przy pomocy przeczucia.

Czy każdy z nas ma intuicję?

Posiadanie intuicji zwykle przypisuje się kobietom. Dlaczego? Czy panowie również mogą mieć przeczucia? Oczywiście i nie tylko mogą, ale je mają, tylko nie zawsze chcą dopuszczać je do głosu. Posiadanie intuicji przypisuje się paniom, ponieważ to one są zwykle bardziej wrażliwe i częściej kierują się emocjami. Panowie zaś podejmują decyzje po racjonalnym przemyśleniu wszystkim za i przeciw, rzadziej ufają swoim przeczuciom.

Jak wyćwiczyć intuicję i ufać przeczuciom?

Chcesz wyćwiczyć swoją intuicję i zacząć ufać posiadanym przeczuciom? W takim razie na pewno zainteresują Cię poniższe wskazówki. Pomogą Ci lepiej poznać siebie i swoje przeczucia, ufać intuicji i postępować tak, jak podpowiada Ci serce.

1. Bacznie obserwuj to, co się dzieje dookoła
Po pierwsze obserwuj to, co dzieje się wokół Ciebie. Obserwuj i analizuj, nazywaj, zastanawiaj się. Takie obserwacje możesz czynić każdego dnia w domu, szkole, pracy, podczas spotkań ze znajomymi. Naucz się obserwować mimo swojej aktywności, skupiaj się na bodźcach, jakie do Ciebie docierają: obrazach, dźwiękach, zapachach, smakach. Po pewnym czasie będziesz je odbierać o wiele sprawniej. Pomoże Ci to w zrozumieniu rzeczywistości, co pozwoli na posiadanie o wiele ciekawszych i trafniejszych przeczuć.

2. Poznaj siebie i swoje emocje
Kolejna wskazówka to poznanie samego siebie. Skup się na sobie, przeanalizuj swoje zalety i wady, zastanów się nad sobą, swoimi celami, pragnieniami i marzeniami. Zastanawiaj się nad tym, co czujesz, nazywaj swoje emocje, miej świadomość tego, co przeżywasz, np. "Jestem wściekła, zła, czuję się okropnie, bo miałam nieprzyjemną rozmowę z szefem" lub "Jestem podekscytowany wieczorną randką" itp.

3. Ufaj sobie
Trzecia wskazówka związana jest z poprzednią: jeśli już poznasz siebie lepiej o wiele łatwiej będzie Ci sobie samej/samemu zaufać i słuchać swoich przeczuć i głosu intuicji. Możesz mieć i dobre i złe przeczucia, doceniaj moc tych dobrych i pamiętaj, że "jeśli zawsze przeczuwasz nieszczęścia, ściągasz je na siebie! (...) Po prostu płyń z falą, (…). Uwierz, że to jest twoje życie i nikt nie może nic zepsuć" (Julia Hoffmann).

4. Poznaj moc medytacji
Znajdź czas na medytację, to bardzo ciekawa forma relaksu, którą na pewno polubisz. Pozwoli Ci odprężyć się, ma zbawienny wpływ na ciało i umysł. Warto wprowadzić także wizualizację, znajdź codziennie 15-20 minut na wyobrażanie sobie czegoś, taki zabieg zrelaksuje Cię i sprawi, że o wiele łatwiej przyjdzie Ci dostrzeganie i rozumienie przeczuć.

5. Trenuj kreatywność
Kolejna wskazówka to trening kreatywności, zwłaszcza poszukiwania nowych, ciekawych, wręcz innowacyjnych rozwiązań, co pozwoli tworzyć różnorodne przeczucia względem konkretnych sytuacji. Jak doskonalić kreatywność? Poniżej ciekawe ćwiczenia z tego zakresu.

  • Wybierz 5 przedmiotów codziennego użytku, np. takie, jakie masz w zasięgu wzroku: żelazko, deska do krojenia, wieszak na ubrania, lampa i plastikowa miseczka dziecka. Każdy z nich ma jakieś zastosowanie, Twoim zadaniem jest wymyślenie jak największej ilości nowych, czasem nawet niestandardowych zastosowań dla tych przedmiotów.
  • Rozejrzyj się i znajdź wokół siebie coś: czerwonego, niebieskiego, zimnego, gładkiego, miękkiego, itp. Trenuj kreatywność i zmysły.
  • Zrób raz coś inaczej niż zwykle: zjedz obiad trzymając sztućce odwrotnie, ubierz się lewą ręką itp. Pobudzisz w ten sposób druga półkulę mózgową, co pozytywnie wpłynie na Twoje funkcjonowanie.
  • Obudź w sobie dziecko, a jeśli jesteś rodzicem: czerp radość z zabawy z pociechą - rysujcie, malujcie, wyklejajcie, wymyślajcie ciekawe zabawy przy użyciu znanych przedmiotów, wymyślajcie nowe bajki, piosenki, układajcie wierszyki.
  • Znajdź jakąś sprawę do rozwiązania i wymyśl dla niej nie jedno, ale wiele rozwiązań. Kombinuj, twórz, pytaj innych o radę, kreatywność bardzo często idzie w parze z inteligencją.
  • Wyobraź sobie, że znajdujesz się na bezludnej wyspie, co zamierasz tam robić, jak będziesz spędzać dnie?
  • Zastanawiaj się, co by było, gdyby… nie wynaleziono koła/nie było Internetu/nie było prądu/wszyscy byliby do siebie podobni - puść wodzę fantazji i trenuj kreatywne myślenie!

6. Doceń moc samotności i twórczej refleksji
Choć wielu z nas obawia się samotności, postaraj się znaleźć w niej coś dobrego, a dokładniej możliwość zastanowienia się nad sobą i swoim życiem, poczynienia twórczych refleksji.

Choć wielu z nas próbuje kierować się racjonalnym myśleniem, czasami nawet nieświadomie dopuszczamy do głosu swoją intuicję. Mawiamy, że to tylko "przeczucie, choć czasem przeczucia bywają równie prawdziwe jak fakty" (Jessie Burton). Warto poznać siebie i zacząć ufać swojej intuicji - przeczucia to coś wyjątkowego. "Instynkt. Wiesz komu ufać. Ludzie to wiedzą, jak zwierzęta. Nie słuchamy go tak dobrze jak one, nie za każdym razem, ale zawsze jest tam gdzieś ukryty. To mrowienie kiedy coś jest nie tak i spokój kiedy wszystko jest dobrze" (Huntley Fitzpatrick).

Komentarze