Polskie superfoods - lista

Polskie superfoodsKażdy region ma charakterystyczne dla siebie ukształtowanie, warunki klimatyczne oraz specyfikę glebową. Dlatego też na całym świecie mamy tak mnogą różnorodność produktów. Zarówno tych pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego. Wiele osób pokochało owoce goi czy orzechy nerkowca. Polska też ma wiele bomb witaminowych. Dlatego warto przyjrzeć się im nieco bliżej. Polskie nie znaczy złe!

Warto też być w tym racjonalnym. Nie ma nigdzie cudownego produktu, który zaspokoiłby wszelkie nasze potrzeby. Umiarkowanie i zdrowy rozsądek przede wszystkim. W superfoodsach znajdziemy mnóstwo witamin i związków pozytywnie wpływających na nasze ciało i umysł. Zdecydowanie warto się z nimi "zaprzyjaźnić" i zaprosić je do swojej kuchni.

Lista polskich superfoods

1. Burak

Warzywo to możemy śmiało jeść zarówno po ugotowaniu jak i w stanie surowym (choć na surowo nie każdemu może przypaść do gustu i podniebienia). Zawiera dużo żelaza, kwasu foliowego, wapnia, magnezu, fosforu, potasu, sodu, cynku, witaminy - A, C, E, K, B6. Burak jest polecany dla osób walczących z anemią, miażdżycą, grypą, anginą a nawet z kacem. Są one małokaloryczne i zawierają wiele przeciwutleniaczy walczących z wolnymi rodnikami. Jednak osoby z cukrzycą powinny na nie uważać. Indeks glikemiczny buraków jest całkiem wysoki.

2. Żurawina

Świetny dodatek do owsianki, ciasta czy nawet zwykłej przekąski. Żurawina jest bogata w błonnik, ma wiele potasu, magnezu, witamin z grupy B, zawiera też witaminy A, C, E. Korzystnie wpływa na różnorakie problemy z drogami moczowymi. Pomaga także obniżyć cholesterol oraz zwalczać miażdżycę.

3. Jagody, maliny, truskawki

Trio wręcz idealne do koktajli i słodkich śniadań. Zawierają wiele antyoksydantów. Owoce te zawierają sporo witaminy A, B1, B2, znajdziemy tu także miedź, fosfor, wapń. Pomagają w leczeniu biegunki, obniżają ciśnienie krwi, wspierają funkcjonowanie serca, działają przeciwmiażdżycowo oraz antystarzeniowo. Mogą przyczynić się także do zmniejszenia bólów miesiączkowych. Ponadto owoce te są małokaloryczne.

4. Dynia

Jej pestki oraz miąższ zawierają wiele fantastycznych składników poprawiających nasze zdrowie. Dynia jest bogata w wapń, żelazo, potas, cynk, magnez, witaminy A, B6, C, E, K. Zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów. Zapobiega miażdżycy, udarowi mózgu, poprawia wzrok, zmniejsza przerost prostaty oraz wspomaga odchudzanie.

5. Siemię lniane, olej lniany

Źródło wspaniałych tłuszczów omega-3, omega-6 oraz omega-9. Zawiera sporo witaminy E, zwanej witaminą młodości. Pozytywnie wpływa na wygląd skóry, regeneruje błony śluzowe, poprawia pamięć, warunkuje prawidłowy przebieg ciąży. Warto mieć na uwadze, że część witamin (A, D, E, K) są przyswajane jedynie w tłuszczach dlatego tak ważne jest stosowanie zbilansowanej i zróżnicowanej diety oraz nie zapominanie o tłuszczach. Szczególnie tych roślinnych.

6. Jarmuż, szpinak, pietruszka

Królestwo zieleni. Zawierają magnez, mangan, potas, żelazo, witaminy A, B1, B2, C, E, K. Pomagają w leczeniu anemii, wzmacniają pracę serca, korzystnie wpływają na pamięć i koncentrację.

7. Miód, produkty pszczele

Zawierają potas, wapń, magnez, żelazo, fosfor, mangan, kobalt, witaminy A, B, C, biotynę, kwas foliowy. Są pomocne w leczeniu wszelkich infekcji, poprawiają funkcjonowanie mózgu, wpływają na koncentrację, poprawiają stan skóry, wzmacniają serce, pomocne w leczeniu bólu gardła, biegunkach i wrzodach żołądka.

8. Kiszonki (kapusta, ogórki, zsiadłe mleko i kefir)

Źródło wapnia, magnezu, fosforu, żelaza, potasu, witamin z grupy B, oraz witaminy A, C, E, K. Kiszone warzywa oraz produkty mleczne zawierają dobroczynne probiotyki wspomagające procesy trawienne oraz odpornościowe. Mają zbawienny wpływ podczas biegunek, antybiotykoterapii (lekarstwa takie niszczą dobre bakterie układu pokarmowego i mogą przyczynić się do powstania zespołu jelita drażliwego). Produkty fermentowane poprawiają wygląd skóry, paznokci, są niskokaloryczne jednakże poprzez dużą zawartość soli powinny być stosowane z umiarkowaniem.

9. Kasza jaglana

Bogata w krzem, żelazo i miedź, lecytynę, zawiera witaminy z grupy B (B1, B2, B6), E. Ważną informacją jest to, że ten rodzaj kaszy nie zawiera w sobie glutenu. Kasza ma dobry wpływ na porost i kondycję włosów i paznokci, poprawia pamięć, może wykazywać delikatne właściwości przeciwwirusowe. Jest obok kaszy gryczanej najzdrowszą kaszą uprawianą w naszym kraju.

10. Aronia

Zawiera witaminy A, B, C, E, P oraz takie związki mineralne jak wapń, żelazo, jod, bor, fosfor, potas. Picie soku z aronii pozytywnie wpływa na wzrok, problemy z nadciśnieniem oraz na wysoki poziom cholesterolu.

11. Orzechy włoskie

Spośród wielu znanych nam orzechów, to właśnie te zawierają najwięcej przeciwutleniaczy. Zawierają kwasy omega-3 i omega-6. Dużo w nich NNKT oraz wapnia, magnezu, potasu i żelaza. Mają istotny wpływ na funkcjonowanie mózgu i zapamiętywanie. Poprawiają pracę serca, wspierają leczenie Alzheimera. Warto też wspomnieć, że mimo wysokiej zawartości tłuszczu nie podwyższają one złego cholesterolu.

12. Bez czarny

Niepozorna roślina, zapomniana przez lata nareszcie wracająca do łask. Syropy z bzu czarnego (zarówno z owoców jak i kwiatów) były wykorzystywane przez nasze babcie. Bogate w witaminy A, B, C, garbniki, pektyny, sterole, związki mineralne wpływa korzystnie na układ trawienny, moczowy. Również górne drogi oddechowe a także na infekcje, uszczelnia naczynia krwionośne i wpływa na oczyszczanie krwi z toksyn.

Przedstawione przeze mnie produkty mają o wiele więcej pozytywnych właściwości. Warto pamiętać, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i zachowaniu szeroko pojętego zdrowia potrzebne jest zróżnicowanie i tak propagowany przeze mnie rozsądek.

Komentarze