Odwodnienie - objawy, przyczyny. Prawidłowe nawodnienie organizmu

Odwodnienie ogranizmuNie możemy przeżyć więcej niż kilka dni bez wody, a około 60% ciała składa się z tej niezbędnej substancji odżywczej. Od pomagania organizmowi w eliminowaniu substancji toksycznych i promowania regularności do regulowania temperatury ciała, utrzymywania zdrowia narządów, a co więcej, woda wpływa na organizm na wiele sposobów.

Czym jest nawodnienie?

Nawodnienie to nie tylko pobór wody, ale także zdolność organizmu do jej wchłaniania. Jakość spożywanej przez nas wody i jej składników bezpośrednio wpływa na to, jak skutecznie ją wchłaniamy. Obejmuje to szybkość, z jaką woda wchodzi do basenu ciała, jak długo jest zatrzymywana w organizmie oraz uzupełnianie niedoborów elektrolitów i substratów.

Sód, czyli sól, jest substancją krytyczną dla zdolności organizmu do wchłaniania wody. Jeśli nie masz wystarczającej ilości sodu w organizmie, nie będziesz w stanie odpowiednio zatrzymać wody lub wchłonąć składników odżywczych z jelita cienkiego. I odwrotnie, zbyt duża ilość sodu w organizmie powoduje pragnienie. Reakcja na pragnienie jest mechanizmem, który organizm wykorzystuje do utrzymania równowagi wodnej i elektrolitowej.

Nawadniamy się przede wszystkim poprzez picie wody i innych napojów, ale znaczna część spożywanego przez nas pokarmu zawiera także znaczną ilość wody. Na przykład, pokarmy takie jak arbuz i sałata zawierają ponad 90% wody, a nawet mięsa, makarony, rośliny strączkowe i inne podobne produkty mają ponad 50% zawartości wody.

Organy mające udział w procesie nawodnienia

Żołądek, jelito cienkie, jelito grube, nerki i pęcherz są kluczowymi elementami w procesie nawadniania. Jelito cienkie jest tam, gdzie woda jest wchłaniana do naszych komórek i strumienia krwi, a nerki wykorzystują wodę do filtrowania toksyn w organizmie. Woda, która nie jest wchłaniana przez organizm, jest eliminowana przez nerki, jelito grube, skórę i usta (poprzez oddychanie).

Przyczyny odwodnienia

Odwodnienie następuje, gdy tracimy więcej wody, niż ją przyjmujemy. Zazwyczaj utrata sodu również wiąże się z odwodnieniem.

Najczęstsze przyczyny odwodnienia obejmują:

  • Nie picie wystarczającej ilości wody;
  • Niedostateczna absorpcja wody (słaba jakość wody itp.);
  • Picie napojów kofeinowych;
  • Nadmierne spożycie alkoholu;
  • Częste oddawanie moczu (spowodowane cukrzycą, lekarstwami, itp.);
  • Nadmierne pocenie się;
  • Biegunka lub wymioty.

Niektórzy ludzie mogą być bardziej narażeni na odwodnienie. Dotyczy to osób na dużych wysokościach, sportowców, osób cierpiących na choroby przewlekłe, dzieci i starszych osób dorosłych.

Objawy, skutki odwodnienia

Odwodnienie zdarza się każdemu, ale przewlekłe odwodnienie jest bardziej powszechne, niż mogłoby się wydawać. Ankieta przeprowadzona w 1998 roku wykazała, że 3 na 4 uczestników było przewlekle odwodnionych. Co ciekawe, wyniki ankiety wykazały również, że głównymi winowajcami przewlekłego odwodnienia uczestników były alkohol, napoje zawierające kofeinę oraz dieta wysokosodowa.

  • Pierwsze kliniczne objawy odwodnienia są widoczne, gdy tracimy równowartość 4-6% całkowitej masy ciała w wodzie;
  • Umiarkowane odwodnienie koreluje ze stratami rzędu 8-10%;
  • Poważne odwodnienie występuje, gdy utrata płynów przekracza 12% masy ciała.

Podczas gdy oznaki łagodnego odwodnienia obejmują pragnienie, suchość w ustach i ciemnożółty mocz, objawy przewlekłego odwodnienia są poważniejsze. Należą do nich:

  • Zaparcie;
  • Zmęczenie;
  • Zemdlenie;
  • Bóle głowy;
  • Depresja;
  • Alergie;
  • Problemy ze skórą;
  • Brak jasności umysłu;
  • Szybkie bicie serca.

Wraz z tymi objawami, chroniczne odwodnienie koreluje z szeregiem chorób. Istnieją silne dowody na to, że jest to związane z kamicą moczową (kamica nerkowa/pęcherzowa) i zaburzeniami oskrzelowo-płucnymi, a także dowody na to, że jest to związane z hiperglikemią u diabetyków, nadciśnieniem, chorobą wieńcową serca i chorobami zębów. Dodatkowo odwodnienie może prowadzić do zaburzeń trawienia i powodować przewlekły ból.

Jak dobrze nawodnić organizm?

Więc ile wody wystarczy? Niektórzy eksperci mówią, że należy pić połowę masy ciała w uncjach; inni, że wystarczy 8 filiżanek dziennie. Chociaż są to dobre punkty wyjścia, to jednak potrzeby w zakresie nawodnienia są różne dla każdej osoby. Jeżeli będziesz się nadmiernie wysilał i pocił, to oczywiście będziesz potrzebował więcej wody.

Ogólnie rzecz biorąc, lepiej jest pomylić się po stronie ostrożności i wypić więcej wody, niż jest to konieczne, ponieważ odwodnienie jest o wiele bardziej powszechne niż nadmierne nawodnienie. Oprócz wody, którą pijesz, powinieneś również wziąć pod uwagę zawartość wody w spożywanym jedzeniu. Razem powinno się otrzymać 92-124 uncji, czyli od 11,5 do 15,5 filiżanek dziennie, z tych źródeł wody. Ale ponownie, użyj tego zalecenia jako punktu wyjścia i weź pod uwagę swoją osobistą sytuację przy określaniu, ile wody należy pić.

Jeśli cierpisz na przewlekłe odwodnienie, ważne jest również, aby zastąpić elektrolity, takie jak sód i potas. Można to osiągnąć poprzez picie odpowiedniej ilości wody wysokiej jakości, ale w ciężkich przypadkach może być konieczne doustne nawadnianie. Podobnie, roztwór dożylny zawierający chlorek sodu jest często używany w leczeniu ciężkiego odwodnienia.

Jaki rodzaj wody jest najlepszy?

Oprócz ilości wypijanej wody należy również wziąć pod uwagę jej źródło. Woda z kranu i woda butelkowana często zawierają zanieczyszczenia i mają inne cechy, które utrudniają jej wchłanianie przez organizm. I chociaż czystsza, destylowana i odwróconej osmozy woda nie zawiera istotnych minerałów i jest również trudna do wchłonięcia przez organizm. W tym przypadku najlepszym wyborem dla wody będzie prawdopodobnie czysta woda studniowa lub źródlana albo zjonizowana (elektrolitycznie zredukowana) woda.

Przynajmniej upewnij się, że filtrujesz wodę wodociągową, aby uniknąć jak największej ilości szkodliwych zanieczyszczeń. Większość urządzeń do wody zjonizowanej zawiera również filtr wody, a jeśli obawiasz się o zanieczyszczenia z tego źródła, możesz filtrować lokalną wodę źródlaną lub studnię. Zanieczyszczenia z wody mogą być również wchłaniane przez skórę i wdychane przez usta, dlatego dobrym pomysłem jest założenie filtra na wannę i armaturę prysznicową.

Dieta i styl życia wspomagający odpowiednie nawadnianie

Przyjazny nawodnieniu styl życia zaczyna się rano i trwa przez cały dzień. Odwodnienie jest częste podczas przebudzenia, więc upewnij się, że wypijesz szklankę wody z samego rana. Możesz również dodać do porannego napoju cytrynę i sól morską, aby wzmocnić detoksykację. Aby zapewnić sobie nawodnienie, kontynuuj picie wody konsekwentnie przez cały dzień. Dodatkowo, picie wody około 30 minut przed posiłkiem może pomóc w trawieniu.

Podobnie jak wiele innych problemów zdrowotnych, ograniczenie lub wyeliminowanie palenia tytoniu i spożywania alkoholu może znacznie poprawić nawodnienie. Unikanie napojów zawierających kofeinę i słodką żywność również poprawia nawodnienie. Aktywny tryb życia promuje usuwanie toksyn i zastępowanie wody, więc upewnij się, że masz dużo ćwiczeń i uzupełnij to, co tracisz, dodatkową wodą.

Wraz z zawartością wody, żywność może być doskonałym źródłem elektrolitów, błonnika i innych substancji, które korzystnie wpływają na nawodnienie. Ze względu na wysoką zawartość tych substancji, owoce i warzywa znajdują się na szczycie listy pokarmów nawadniających. Poniżej znajdują się jedne z najlepszych owoców, warzyw i innych środków spożywczych do nawadniania:

  • Arbuz;
  • Spinach;
  • Truskawki;
  • Brokuł;
  • Banany;
  • Awokado;
  • Papryka dzwonkowa;
  • Sałata;
  • Marchewki;
  • Jagody;
  • Zupy rosołowe;
  • jogurt grecki;
  • Soczewica;
  • Migdały;
  • Kurczak.

Komentarze