Jak zwiększyć koncentrację?

KoncentracjaW dobie dzisiejszych nowinek technologicznych, szybkiego tempa życia, ciężko nam się skupić na jednej rzeczy. Rozprasza nas dosłownie wszystko.

Próbujemy się uczyć - dzwoni telefon. Czytamy książkę - dostajemy powiadomienie, że ktoś do nas napisał maila. Zaczynamy czytać jakiś ciekawy artykuł - po przeczytaniu pierwszych paru zdań zaczynamy myśleć o kwitnących kwiatach lotosu, a kończąc nie mamy pojęcia o co w nim chodziło. Wykonujemy czynność, która w pełnym skupieniu zajęłaby 30 minut w 2 godziny.

Jeżeli często zdarza Ci się taka sytuacja, nie martw się nie jesteś sam/a. Poniżej kilka sprawdzonych sposobów, które mam nadzieje pomogą ci się skoncentrować.

Pełna izolacja

Pierwszorzędna sprawa. Na mnie działa to perfekcyjnie. Zupełna odcinka od teraźniejszości. Po prostu wyłącz telefon, komputer lub jeżeli z niego korzystasz - internet. Jeżeli akurat to też nie możliwe, na pewno wyłącz wszelkie social media, skrzynki pocztowe itp. Nie ma chyba nic bardziej rozpraszającego.

Jeżeli jesteś w domu powiedz swoim bliskim, że nie powinni teraz przeszkadzać.

Chociaż są ludzie, którzy lepiej skupiają się przy muzyce, raczej odradzam tego typu zabiegi. Cisza spokój, nikogo wokół. Raj i idealne środowisko dla koncentracji.

Jeżeli jesteś za bardzo pobudzony - wyładuj swoją energię

Siedzisz i próbujesz się skupić ale nosi cię i nie możesz wysiedzieć w miejscu? Przejdź się na spacer. Nie musi to być długa przechadzka. Wystarczy 15-20 minut, a po powrocie do swoich zajęć poczujesz się znacznie bardziej rozluźniony i spokojniejszy. Dostarczysz swojemu ciału dawkę świeżego powietrza co na pewno przyczyni się do efektywniejszej pracy Twojego mózgu. Dobrym sposobem jest też zwykła gimnastyka.

Zjedz coś

Często zdarza się, że podczas próby wykonania jakieś czynności nagle odczuwamy głód i pomimo wielkiego wysiłku nie dajemy rady zaangażować się na 100% ponieważ co chwilę nasze myśli krążą wokół jedzenia. Cieknie nam ślinka, myślimy tylko o tym co mamy w lodówce i co zjedlibyśmy najchętniej. Nie ma sensu się męczyć, zjedz coś, nasze mózgi żeby funkcjonować prawidłowo potrzebują dużych dawek energii, a szczególnie gdy pracują na pełnych obrotach. Pamiętaj, wybieraj najmniej przetworzone produkty! Świetnymi produktami, które są zbawieniem dla naszego mózgu to np. ryby, orzechy czy ta gorsza odmiana czekolady czyli gorzka :) Najlepiej z jak największą zawartością kakao.

Rób częste przerwy

Jest to bardzo istotny element wydajnej pracy. Nie możemy przebywać w stanie ciągłego skupienia przez kilka godzin. Co pół lub co godzinę rób sobie około 10 minut przerwy. Możesz w tym czasie zrobić sobie kawę (nie przesadzaj z jej ilością, jej nadmiar może Cie zanadto pobudzić) lub przewietrzyć swoje pomieszczenie. Możesz też uciąć sobie krótką drzemkę, jednak np. w moim przypadku nie działa to zbyt skutecznie, ponieważ wstając musi upłynąć sporo czasu aby moja głowa z powrotem zaczęła pracować na pełnych obrotach.

Taki zabieg znacznie wpłynie na Twoją dalszą pracę.

Pij dużo wody

Nasze ciało w 70-80% składa się z wody. Nie mówię tu o tym, żeby to były hektolitry płynów wlewane co chwilę do Twojego organizmu ale warto postawić sobie butelkę czy szklankę wody obok i sięgać po nią gdy tylko pojawią się pierwsze symptomy pragnienia. Dodatkowo pomoże to w wyeliminowaniu uczucia "fałszywego głodu". Dobrym pomysłem będzie też herbata, bądź wyciskany sok.

Porządek Twoim sprzymierzeńcem

Gdy siedzimy w czystym, schludnym miejscu, gdzie wszystko jest uporządkowane nie korci nas żebyśmy coś przestawili, posprzątali, poukładali. Nic nas nie rozprasza, a o to nam właśnie chodzi prawda? Porządek w swoim miejscu pracy to też porządek w swojej głowie.

Rób tylko jedną rzecz na raz

To chyba jasne. Lepiej zrobić jedną rzecz porządnie niż robić kilka rzeczy jednocześnie byle jak. Wielozadaniowość zostawmy... robotom.

1000 myśli w głowie

I na koniec to co akurat przytrafia się nagminnie większości ludzi i nie bardzo wiedzą jak z tym walczyć. Jeżeli zdarza Ci się (a na pewno tak jest), że pracując w pełnym skupieniu nachodzi Cie jakaś myśl lub ich niezliczona ilość, weź kartkę papieru, zapisz je i szybko zapomnij. Wrócisz do nich w chwili przerwy. Jest to sprawdzona i bardzo skuteczna metoda.