Jak spać, aby się wyspać? O higienie snu słów kilka

SenŚpisz kilka dobrych godzin, a jednak budzisz się niewyspany? Oprócz długości snu liczy się też jego jakość. Oto kilka przydatnych wskazówek jak sypiać, aby się wysypiać:

1. Kładź się i wstawaj o stałych godzinach

Rutyna czasem jest dla nas szkodliwa, ale nie w przypadku snu. Nieregularne zasypianie zaburza nasz rytm całodobowy i wywołuje problemy ze snem oraz pogarsza jego jakość. Nawet w weekendy starajmy się nie przedłużać czasu snu, ponieważ później, w czasie tygodnia pracy wcześniejsze wstanie z łóżka będzie jeszcze gorszym problemem.

2. Potrzebna ilość snu

Wiek odgrywa znaczną rolę w ilości godzin, które przeznaczamy na sen. Dorosła osoba potrzebuje średnio ok. 8 godzin snu. Nastolatkowie potrzebują go więcej, bo nawet ok. 10 godzin. Małe dzieci ok. 13 godzin, a osoby starsze często przesypiają tylko 5 godzin, za to nierzadko robią sobie krótkie drzemki w ciągu dnia. Kobiety zwykle potrzebują więcej snu niż mężczyźni.

3.Temperatura i powietrze w sypialni

Zadbaj o to, aby pomieszczenie, w którym sypiasz było dobrze wywietrzone. Dobrym pomysłem jest zaopatrzenie sypialni w jonizator, który usunie z powietrza niekorzystne zapachy, kurz i dym. Pamiętaj, temperatura korzystna dla snu to ok. 18 stopni Celsjusza.

4. Rytuały przed snem

Przygotuj swój organizm na odpoczynek dzięki wyciszającym rytuałom np: relaksującej kąpieli, czytaniu powieści lub jodze. Zapomnij na ten czas o grach komputerowych, filmach sensacyjnych i pracy na komputerze, ponieważ zaburzają one równowagę emocjonalną i mogą utrudnić zasypianie.

5. Przekąski i napoje przed snem

Nie objadaj się i unikaj napojów pobudzających tuż przed snem. Produkty takie jak: czekolada, coca - cola, mocna herbata i kawa mają działanie pobudzające, dlatego należy ich unikać tuż przed snem, ponieważ nie pozwolą na pełne wyciszenie organizmu i właściwą regenerację podczas snu.