Czy cholesterol LDL jest Twoim wrogiem?

Cholesterol LDLCholesterol to związek występujący w organizmie i jednocześnie składnik pożywienia. Dlaczego mówi się o "dobrym" i "złym" cholesterolu? Kiedy jest on naszym wrogiem?

Wiele osób uważa cholesterol za substancję szkodliwą i ogranicza spożywanie produktów mogących podnieść jego stężenie we krwi. Trzeba jednak wiedzieć, że cholesterol nie zawsze szkodzi. Przeciwnie - jest on niezbędny organizmowi do przeprowadzenia szeregu procesów. Ważne jednak, by nie było go za dużo.

Gdy mowa o cholesterolu, warto pamiętać, że dzieli się go na dwie frakcje: cholesterol HDL i cholesterol LDL. Pierwsza jest zwana "dobrym", druga "złym". Gdy poziom frakcji LDL jest wyższy niż rekomendowany przez kardiologów, mogą pojawić się poważne problemy zdrowotne, a dokładniej choroby układu krążenia.

Cholesterol LDL - jakie jest jego zadanie?

Zadanie frakcji LDL (lipoprotein o małej gęstości) sprowadza się do transportowania cholesterolu z wątroby do komórek, w których jest on potrzebny. W praktyce, działanie tej frakcji jest nieocenione i potrzebne. Kiedy pojawia się problem? I dlaczego mówi się, że cholesterol LDL to "zły" cholesterol?

Lipoproteiny o małej gęstości zawierają więcej tłuszczy niż białka. Jeżeli tej frakcji cholesterolu jest znacznie więcej niż cholesterolu HDL (ten jest odpowiedzialny za odbieranie nadwyżki cholesterolu LDL z komórek i transportowanie go z powrotem do wątroby), to dochodzi do jego odkładania się na ścianach naczyń krwionośnych. Nawarstwianie się "złego" cholesterolu prowadzi do zwężenia średnicy światła poszczególnych naczyń. W konsekwencji może dojść do zawału serca.

Optymalne stężenie cholesterolu LDL i HDL

By nie dochodziło do sytuacji, w której w organizmie jest znacznie więcej cholesterolu LDL niż HDL, niezbędne jest baczne obserwowanie poziomu poszczególnych stężeń. W tym celu wykonuje się badanie lipidowe (lipidogram), za pomocą którego określa się stężenie cholesterolu w organizmie. Jakie są rekomendowane normy stężenia frakcji LDL i HDL?

Optymalne normy stężenia cholesterolu LDL i HDL podaje Polskie Towarzystwo Kardiologiczne. By zmniejszyć szansę rozwoju chorób układu krążenia, frakcji LDL nie powinno być w organizmie więcej niż 115 mg/dl. Stężenie frakcji HDL jest podawane przez specjalistów z podziałem na kobiety i mężczyzn i wynosi odpowiednio: 45 mg/dl lub więcej i 40 mg/dl lub więcej.

Jak obniżyć stężenie cholesterolu w organizmie?

Jest kilka sposobów na to, by do organizmu dostarczać mniej cholesterolu, którego nadwyżka może przyczynić się do rozwoju chorób. Podstawą jest ograniczenie tłustych potraw. Należy też zmniejszyć spożycie słodyczy. Jednocześnie do diety trzeba wprowadzić ryby, orzechy, błonnik oraz sterole roślinne. Przyjmowanie tych ostatnich zawartych m.in. w margarynach funkcjonalnych przez 2-3 tygodnie w dawce 1,5-3 g dziennie (3-4 kromki pieczywa), pozwala zmniejszyć poziom cholesterolu nawet o 7-12,5 proc*.

Poza dietą warto też zadbać o aktywność fizyczną. Regularne spacery czy uprawianie wybranej dyscypliny sportu pomaga w utrzymaniu rekomendowanego stężenia cholesterolu w organizmie.

*Na podstawie Rozporządzenia Komisji UE NR 686/2014 z dnia 20 czerwca 2014 r.

Autor: dietadlaserca.pl.