Czerwone owoce - właściwości i korzyści zdrowotne

Czerwone owoceCzęsto mówiono nam, że w naturze kolor czerwony jest synonimem niebezpieczeństwa. Wraz z postępem badań nad zdrowiem, stajemy się coraz bardziej świadomi, że czerwone owoce nie są niebezpieczne, ale są raczej życiowym "dobrem zdrowia". Dieta bogata w truskawki, jeżyny, wiśnie, maliny (i inne bardziej "egzotyczne" jagody) może uzupełniać wodę, błonnik i witaminy. Jednak ich korzyści zdrowotne są znacznie szersze. Te szczególne rodzaje żywności są zaangażowane w niesamowite spektrum zapobiegania chorobom.

Korzyści zdrowotne wynikające ze spożywania czerwonych owoców

Oto kilka obszarów, w których dieta bogata w czerwone owoce ma pozytywny wpływ.

1. Czerwone owoce zmniejszają odporność na antybiotyki

Oporność na antybiotyki staje się dominującym problemem zdrowotnym na świecie ze względu na bezpośrednie lub pośrednie nadmierne spożycie (masowa obecność w żywności, zwłaszcza w mięsie). Jedną z ostatnich korzyści płynących z odkrycia przez naukowców czerwonych jagód jest osłabienie tego niepokojącego zjawiska. W ich artykułach dowiadujemy się, że regularne spożywanie żurawiny nie tylko pozwala na lepszą integrację antybiotyków z ciałem (poprzez zwiększenie przepuszczalności ścian komórkowych bakterii), ale także spowalnia mechanizmy odrzucania tych samych antybiotyków.

Zawartość proantocyjanidyny, która jest, mówiąc wprost, jednym ze składników garbnika, byłaby głównym aktorem w tym niesamowitym efekcie. Ten składnik można znaleźć w innych czerwonych owocach, w nieco mniejszych ilościach: truskawkach, śliwkach, porzeczkach, winogronach.

2. Czerwone owoce są przeciwutleniaczami

Kiedy mówimy o jedzeniu i czerwonych owocach, nie możemy mówić o przeciwutleniaczach. Przeprowadzono wiele badań nad tymi cząsteczkami, które od lat 90. stały się kluczowymi podmiotami w walce ze starzeniem się.

Pierwsze wyniki podkreślają przede wszystkim fakt, że przyjmowanie antyoksydantów poprzez suplementy diety zwalcza rozprzestrzenianie się "złych" wolnych rodników, które są odpowiedzialne za wszystkie choroby, a jednocześnie pozytywnie wpływają na równowagę naszego wewnętrznego zużycia energii i przyczyniają się do naszego zdrowia poprzez eliminację bakterii, wirusów i chorych komórek.

Są więc niezbędne dla naszego dobrego samopoczucia... Ale są one wskazywane, kiedy są produkowane w nadmiarze (zanieczyszczenie, stres, tytoń, alkohol, światło słoneczne, itp.) i nasza obrona jest przytłoczona. Ci wolni radykałowie są odpowiedzialni praktycznie za wszystkie choroby. Niektórzy badacze obwiniają ich za ponad 200 chorób: osteoporozę, stwardnienie rozsiane, niektóre nowotwory, patologie okulistyczne, choroby układu krążenia, choroby zwyrodnieniowe mózgu (Alzheimera i Parkinsona), astmę, cukrzycę, itp.

Ten nadmiar wolnych rodników, zwykle zwalczany przez naszą naturalną obronę, znany również jako stres oksydacyjny, wydaje się być bardzo szkodliwy dla zdrowia.

Ale musimy być ostrożni co do niektórych artykułów naukowców lub dietetyków, którzy używają antyoksydantów jako cudownego lekarstwa na starzenie się, raka, itp. Badania wyraźnie wykazały znaczący spadek w chorobach układu krążenia i raka u osób z codziennym spożyciem antyoksydantów.

Jednakże, gdy weźmie się pod uwagę wszystkie badania razem, wyniki nie są tak kategoryczne. Uważa się, że różnice te wynikają z samego pochodzenia samych antyoksydantów. Chemiczne suplementy diety byłyby znacznie mniej skuteczne niż ich naturalne odpowiedniki, a nawet ich spożycie mogłoby mieć szkodliwy wpływ w dłuższej perspektywie.

W związku z tym bezwzględnie konieczne jest preferowanie antyoksydantów pochodzenia naturalnego, zwłaszcza pochodzących z owoców czerwonych.

Ponieważ ich słynna czerwona barwa pochodzi z naturalnych pigmentów znanych jako antocyjany, które m.in. wspierają oczyszczające działanie wolnych rodników.

Ponadto, czerwone owoce przynoszą całą gamę mistrzów w tej walce: witaminy (C i E), polifenole, beta-karoteny, likopeny i minerały. Na czele tych antyoksydacyjnych owoców znajdują się truskawki, maliny, jagody i jeżyny.

3. Zapewniają szybsze gojenie ran

Garbniki, które nadają tym owocom ładne kolory, są naprawdę boskim darem dla zdrowia: zwiększają szybkość gojenia się powierzchownych ran. Niektóre wyniki pokazują spektakularny 50% wzrost szybkości leczenia!

4. Wspomagają nawadnianie

Jest jedna korzyść zdrowotna czerwonych owoców, o której często zapominamy, a jednak jest ona niezbędna: nawodnienie.

Oprócz błonnika, który sprzyja tranzytowi jelitowemu (a tym samym przyswajaniu składników odżywczych), owoce czerwone są bardzo bogate w wodę. Ważne jest, aby podczas fali upałów lub po operacji codziennie czuwać nad poborem wody. Jedzenie na przykład świeżych pomidorów jest dobrym sposobem na uniknięcie odwodnienia.

5. Wzmacniają układ odpornościowy

Owoce te są kompletną żywnością wspomagającą obronę immunologiczną organizmu, pozwalając mu na wspólne spożycie minerałów i witaminy C, jak w przypadku truskawek.

6. Wspomagają krążenie krwi

Wyżej wymienione antocyjany to polifenole, które wspomagają przepływ krwi i "mięśnie" naczyń krwionośnych. Dzięki malinie, która jest dodatkowo jednym z najmniej kalorycznych owoców, ubogim w cukier i "nadziewanym" wodą, pożegnamy się z ciężkimi nogami i innymi niepożądanymi efektami słabego krążenia krwi.

7. Zawierają żelazo

Żelazo jest ważne dla zdrowia, zapewnia dobre dotlenienie organizmu, zapobiega anemii i zwiększa aktywność enzymów. Spożywane żelazo jest lepiej wchłaniane po dodaniu witaminy C, co jest dobrą rzeczą: większość czerwonych owoców ma oba te elementy. Możemy tu wspomnieć o wysokim spożyciu żelaza przez czerwone porzeczki, które są również bardzo niskie w cukrze, oraz jagody goji.

8. Wspomagają lepsze trawienie

Wszystkie czerwone owoce są bogate w włókna. Ten ważny wkład błonnika wspomaga układ jelitowy i ogranicza wchłanianie tłuszczów, pomaga w walce z otyłością, cukrzycą i cholesterolem.

9. Zawierają kwasy tłuszczowe

Istnieje tendencja do łączenia kwasów tłuszczowych z żywnością tłuszczową, jest to błąd. Omega-3 i 6 oraz karotenoidy i witamina E występują w czerwonych owocach, zwłaszcza w nasionach, pestkach i doły. Przeciw zapalne, antyalergiczne, ochrona przed chorobami układu krążenia, rozwój mózgu, siatkówki oka, regulacja hormonów, itp. Lista korzyści, jakie kwasy tłuszczowe przynoszą dla naszego zdrowia, jest długa i rośnie wraz z wynikami badań.

10. Poprawiają kondycję

Dzięki trzem ugruntowanym właściwościom, czerwone owoce są sojusznikami w walce z nadmiarem kilogramów. Ich niska zawartość węglowodanów jest oczywiście plusem, z wyjątkiem wiśni, która ma jej dużo (15 do 20%, jak niektóre winogrona). Pobór kalorii jest również bardzo niski (około 30 do 50 kcal na 100 gramów). Wreszcie, bogactwo włókien akcentuje efekt sytości, unikając przejadania się, które jest często odpowiedzialne za otyłość.

Komentarze