Bieganie a przyjemność - badania

Bieganie a przyjemność - od czego zależy?

Spis treści:
1. Wstęp
2. Wynik badań nad satysfakcją
3. Czemu inaczej oceniamy korzyści z wykonywania danej czynności - badanie
4. Wyniki badań - co ma wpływ na ocenę korzyści i co robić aby poczuć przyjemność i satysfakcję? Czy warto planować?

Człowiek współczesny pragnie mieć wysportowana sylwetkę i zdrowe ciało. Dlatego dba o siebie i swoje wnętrze. Jednak są okresy szczególnie jesienią i zimą kiedy wstawanie na trening nie jest do końca tak proste jak latem czy wiosną. Czemu tak jest? Co ma na to wpływ? Co zrobić aby poczuć przyjemność i satysfakcję? W końcu czy warto planować? - o tym jest dalsza część artykułu.

Wyniki badań nad satysfakcją

Amerykańskie badaczki Kaitlin Woolley i Ayelet Fishbach przeprowadziły badania nad problemem wstawania aby pójść pobiegać. Badaczki dowiodły, że odpowiedzialne za to są czynniki mózgu, które nie potrafią związać biegania z przyjemnością, tuż przed wykonaniem tej czynności. Satysfakcja z biegania pojawia się tylko w trakcie jego wykonywania i tuż po jego wykonaniu.

Czemu inaczej oceniamy korzyści z wykonywania danej czynności - badanie

Badaczki przeprowadziły testy na University of Chicago - jak donosi magazyn charaktery z 2016 roku - próba badawcza oceniała treningi na siłowni pod kątem płynących z nich przyjemności. Dalsza część testu polegała na tym, że część próby badawczej była pytana od razu po treningu, a druga część biegaczy dopiero po tygodniu. Po upływie tygodnia satysfakcje z wykonanego treningu badani ocenili zdecydowanie niżej niż badani pytani zaraz po wykonanym treningu. Dla tych co byli pytani po tygodniowym odstępie czasu - przyjemność była mniejsza.

Wyniki badań - co ma wpływ na ocenę korzyści i co robić aby poczuć przyjemność i satysfakcję? Czy warto planować?

Wyniki są związane z działaniem naszego mózgu. Badaczki dowiodły, że jesteśmy bardziej zadowoleni w trakcie wykonywania danej czynności, tzn. uważamy, że muzeum poszerza nasze horyzonty w trakcie jego zwiedzania, bieganie daje nam dużo przyjemności w trakcie biegania, a jedzenie jest dla nas przyjemne w trakcie tegoż właśnie jedzenia. Planowanie i ocena ewaluacyjna - końcowa znacznie się różni od tej wystawianej w trakcie robienia danej czynności. Dzieje się tak ponieważ zmienia się nasz punkt widzenia. Planując chcemy widzieć efekty długoterminowe czyli zdrowie, większa wiedza czy więcej/mniej pieniędzy - w zależności, czy czynnik wypada na korzyść czy na niekorzyść wykonywania danej czynności - wówczas nasz punkt widzenia ulega zmianie na większą satysfakcję, bądź mniejszą i pozwala zdecydować, czy w ogóle opłaca się wstać na trening. Konkluzja jest taka, że najlepiej jest zacząć, a z całą pewnością zobaczysz czy jest to przyjemne.