Stres i sposoby radzenia sobie ze stresem

StresStres i sposoby radzenia sobie z nim

Każdy na pewno nie raz znajdywał się w stresujących sytuacjach. Od małego czegoś się obawiamy, ale są ludzie, którzy jednak mimo wszystko są odporniejsi na stres niż inni. Istnieje jednak wiele sposobów radzenia sobie ze stresem, które na pewno pomogą nie jednej osobie.

Przyczyny i skutki stresu

Powodem stresu może być w sumie każde zdarzenie, utrata kogoś bliskiego albo pracy, pobyt w więzieniu, wzięcie ślubu lub rozwodu, ciąża, ciągłe spotykanie nieznanych nam osób, ważny test, czy nawet brak czasu. Objawia się on w głównie w postaci drażliwości na wszystko, gniewu, lęku, czy też agresji fizycznej oraz psychicznej. Stres może ze sobą nieść niestety poważne skutki i obić się, na naszym zdrowiu. Chwilowy stres jeszcze nikomu nie zaszkodził lecz stres długotrwały może prowadzić do ogólnego rozkojarzenia, bezsenności, popadania w uzależnienia np. alkoholizm lub nikotynizm, wrogości do ludzi, a nawet do depresji i myśli samobójczych.

Oprócz objawów psychicznych, organizm także odpowiada na stres, przez co występują częste zakażenia, przeziębienia, szybka utrata wagi, kłopoty skórne, bóle żołądka, uciski w klatce piersiowej, mocne bóle głowy, problemy z oddychaniem, palpitacje serca, skłonności do omdleń, zaparcia oraz uczulenia.

Wielu osób zastanawia się, jak stawić czoła stresowi, ale nadal nie może znaleźć skutecznego sposobu. Łatwość radzenia sobie z problemami stanowi rezultat prób życiowych, systemu wartości oraz osobowości itp.

Sposoby radzenia sobie ze stresem

Najważniejsze żeby pokonać wroga, trzeba go po prostu znać. Musimy poznać co nas stresuje na co dzień, bo bez tego nie ruszymy dalej, a wiele osób pomija ten krok. Najlepiej wypisać sobie na kartce, będzie nam o wiele łatwiej. Następnie należy zastanowić się, które ze stresujących sytuacji można wyrzucić z naszego życia, a które nie. Najlepiej na tej kartce oddzielić sobie te proste do eliminacji, i te trudniejsze. Są jednak sytuacje, których nie jesteśmy w stanie wykluczyć z naszego życia, więc nie pozostaje nam nic innego jak tylko je zaakceptować, nie ma co niszczyć sobie zdrowia.

Uśmiech i pozytywne podejście do życia

Jeśli podejdziesz do sprawy z uśmiechem, nawet sztucznym, to na pewno Twój stres się zmniejszy. Kiedy najdzie nas stres warto przypomnieć sobie jakąś zabawną sytuację czy żart, a stres na pewno zmaleje. - Znajdź hobby, a jak już masz użyj go by rozładować wewnętrzne napięcie. Rozładuj się, a wypoczęty wróć do - z całą pewnością mniej stresującego - zadania.

  • Sport lekarstwem na wszystko. W sumie nawet to nie musi być sport, tylko jakakolwiek czynność fizyczna, która potrafi zmęczyć, gdyż wysiłek fizyczny nie tylko wydziela potrzebne nam endorfiny, ale też zwiększa naszą odporność na stresujące sytuacje. Pamiętaj, że nie wolno kumulować w sobie złości, bo potem odbije się to na Tobie.
  • Użyj wyobraźni. Kiedy najdzie Cię stresująca chwila wyobraź sobie, że jesteś w jakimś cudownym miejscu, jest z tobą Twoja ukochana osoba lub po prostu już jest po tej sytuacji, której się obawiasz i wystarczy tylko ją przeżyć.
  • Broń siebie. Nie możesz też wypełniać wszystkich rozkazów i zachcianek innej osoby. Nadmiar obowiązków jest niezwykle stresujący i musisz wiedzieć kiedy odmówić. Nie słuchaj też ludzi, którzy kwestionują Twoją wiarę w siebie - jeśli mają problem, to jest to ich problem, nie Twój.
  • Odpoczywaj kiedy czujesz zmęczenie. Ludzie wokół muszą zrozumieć, że nie jesteś robotem i należy Ci się chwila odpoczynku. Zrób sobie relaksacyjną kąpiel razem z Twoją ulubioną muzyką w tle, to na pewno ukoi Twoje nerwy po ciężkim dniu i pomoże je zebrać na kolejny dzień.
  • Nie przejmuj się opinią innych. Kiedy ktoś na Ciebie krzywo spojrzy, spróbuje Ci dogryźć czy w inny sposób próbuje dokuczyć- nie przejmuj się tym. Po co masz tracić czas na kogoś, kto nie zajmuje się swoim życiem, a skupia się na Twoim.
  • Zdrowa dieta i styl życia. Żeby dobrze się czuć, to trzeba zapewnić sobie dostateczną dawkę witamin, słońca i świeżego powietrza. Jedz zdrowo i spędzaj dużo czasu na powietrzu wśród bliskich, a na pewno poczujesz się szczęśliwym człowiekiem i nabierzesz odporności na stres. Kiedy złapie Cię stres napij się ziołowej herbaty np. z melisy, żeń-szenia lub dziurawca. Nie zapominaj też o odpowiedniej ilości snu.
  • Środki uspokajające. Nie są polecane, gdyż są szkodliwe, ale jeśli ktoś już musi to jest to dobry sposób na złagodzenie nerwów. Jak widać sposobów na stres jest dużo, i nie ma co się denerwować niespodziewanymi, stresującymi sytuacjami w życiu, bo one będą z nami zawsze. Ważne jest by się nie poddać i znaleźć odpowiedni dla nas sposób radzenia sobie z napięciem.
Miłość nieszczęśliwa oraz fatalna w literaturze

Nieszczęśliwa miłośćChciałbym przedstawić kilka przypadków osób, które się nieszczęśliwie zakochały lub ich miłość okazała się fatalna. Temat ten jest

Sztuczne słodziki a problemy z fenyloalaniną

Sztuczne słodzikiTrzymanie zdrowej diety w tych czasach staje się coraz trudniejsze, pomimo tego, że powstaje całe multum sklepów ze zdrową żywnością. Mamy pełno

Komórki macierzyste. Recepta na dłuższe życie

Komórki macierzyste O komórkach macierzystych mówi się niemało. Temat ten pojawia się zarówno w aspekcie pozytyw