Kasze - podstawa zdrowego odżywiania

Kasze - różne rodzajeKasze zwykło się uważać za pożywienie nieciekawe, mdłe i pospolite przez co przez wiele lat była ona w zapomnieniu. Dopiero od jakiegoś czasu kasze powróciły do łask i obecnie święcą triumfy jako jeden z najzdrowszych produktów i podstawa zdrowego odżywiania. Mało tego przybywa wciąż przepisów z kaszą w roli głównej.

Któż z nas nie pamięta smaku kaszki manny z sokiem malinowym czy kaszy jęczmiennej z gulaszem ze swojego dzieciństwa? Ale dzisiaj to najmłodsze pokolenie często nawet nie wie, że jest coś takiego jak kasza i to jest ogromny błąd. Warto samemu jeść kasze i przekonywać do niej innych, ponieważ są one źródłem wielu składników odżywczych i doskonale sprawdzają się w dietach i codziennym jadłospisie.

Zdrowe kasze

Obecnie jedną z najpopularniejszych kasz jest kasza jaglana, która dla dzieci może być przygotowywana także na słodko. Kasza jaglana zawiera żelazo, witaminy z grupy B, a także krzem. Ma delikatny smak, który wydobędziemy jeszcze bardziej, gdy przed gotowaniem uprażymy ją na patelni. Przygotowanie jej nie sprawia problemu, a podawać można ją z rodzynkami, owocami, dodawać można ją do zup, jako zamiennik dla ryżu lub ziemniaków do obiadu, jest też podstawą zapiekanek czy sałatek, z pewnością każdy wybierze coś dla siebie.

Kolejna popularna w naszym kraju jest kasza gryczana, która występuje w dwóch odmianach jako kasza gryczana prażona oraz kasza gryczana biała. Przede wszystkim zawiera duże ilości białka, nieodzownego w naszym rozwoju. Kasza gryczana również ma wiele zastosowań, od sałatek, zapiekanek aż po zupy oraz wiele innych. Często, zamiennie z kaszą jęczmienną, podawana z gulaszem lub zrazami. Wspomniana już kasza jęczmienna, występująca jako pęczak, kasza perłowa oraz łamana (klasyczna). Wszystkie zawierają bardzo duże ilości błonnika, stąd również ich popularność. Najczęściej podawane są z ciemnymi sosami i mięsem wieprzowym.

Kaszkę manną znamy doskonale z dzieciństwa, a jej powodzenie wśród najmłodszych pochodzi stąd, że jest ona lekkostrawna, dlatego jak najbardziej może być składnikiem zdrowego odżywiania. Jest również źródłem żelaza i jodu, a jej atutem jest to, że bardzo szybko można ją przygotować. Podawana może być jednak nie tylko na słodko, może być też dodatkiem do zup.

Coraz popularniejsze są u nas również kasza kuskus (bardzo szybko się przygotowuje zalewając wrzątkiem) oraz kasza bulgur - bogate źródło substancji odżywczych m. in. potasu, fosforu i magnezu.

Mniej znanymi, ale równie wartościowymi są kasze: amarantus, quinoa - komosa ryżowa czy kasza kukurydziana. Chociaż mniej znane to są już właściwie powszechnie dostępne i szybko podbijają serca i żołądki osób, które chcą się zdrowo odżywiać.

Kasze to źródło wielu cennych składników, dlatego warto wpleść je w swój codzienny jadłospis. Wiele z nich szybko się przygotowuje i dzięki temu można podawać je na śniadanie lub zabierać jako lunch do pracy. Mnogość przepisów, jakie obecnie można znaleźć na ich temat sprawi, że z pewnością jeszcze wielu sceptyków się do nich przekona.

Miłość nieszczęśliwa oraz fatalna w literaturze

Nieszczęśliwa miłośćChciałbym przedstawić kilka przypadków osób, które się nieszczęśliwie zakochały lub ich miłość okazała się fatalna. Temat ten jest

Sztuczne słodziki a problemy z fenyloalaniną

Sztuczne słodzikiTrzymanie zdrowej diety w tych czasach staje się coraz trudniejsze, pomimo tego, że powstaje całe multum sklepów ze zdrową żywnością. Mamy pełno

Komórki macierzyste. Recepta na dłuższe życie

Komórki macierzyste O komórkach macierzystych mówi się niemało. Temat ten pojawia się zarówno w aspekcie pozytyw